Monday, October 13, 2014

Prioritering af brug af IKT redskaber

I mit virke som gymnasielærer har jeg gennem de sidste fem år har jeg brugt adskillige IKT teknologier i min undervisning. Nogle er røget ud igen af min undervisningspraksis, uden jeg egentlig kan komme med en grund til hvorfor. Der kommer hele tiden nye teknologier. De nye ting kan ofte lidt mere end tidligere, eller har et smartere og mere brugervenligt design. Nogle ting vil jeg gerne begynde at inddrage igen, f.eks. lydindspilning og redigering i forbindelse med både fonetikundervisning og f.eks. digte og noveller. Jeg har indført elevblogs til alle mine engelskelever, og jeg kan mærke at jeg skal huske at bruge det formålstjenstligt i undervisningen, og huske de didaktiske overvejelser jeg oprindeligt havde, samtidig med jeg justerer på præmisserne og forhåbentlig fintuner designet til maksimal læringspotentiale, ikke mindst i den kollanborative og dialogiske undervisningspraksis. Jeg er inspireret af undervisningsmetoden på MIL, men må også erkende, at læreren spiller en meget central rolle i den daglige undervisning i gymnasieskolen hvor jeg underviser, og at f.eks. dialogbaseret IKT-baseret undervisning på web 2.0 har sine grænser (og kan komme til at virke ikke-autentisk i et klasselokale). Vi har eleverne mens de er i skole, og hvis vi er heldige laver de også lektier (nogle gør selvfølgelig altid, men mange prioriterer skriftlige afleveringer over dag-til-dag lektier, og nogle laver dem bare sjældent ). Strukturen af uddannelsen er på denne måde meget anderledes end på MIL, hvilket må tages med ide didaktiske overvejelser.

Hvor vil jeg hen med det? Jeg følger i dette semester valgmodulet IKT - Projektledelse i skoleudvikling, hvor mit projekt kort sagt går ud på at samle et engelskholds samlede viden i en wiki. I forhold til tidligere overvejelser (se min blog post om Vigtigheden af den digitale infrastruktur), tager brug af nogle IKT værktøjer lang tid. Det vil udviklingen af en elevproduceret wiki også gøre, især, hvis man, som jeg havde tænkt, vil have dialog og refleksion over indholdet, på hvert opslag (jeg har valgt teknologien www.wikispaces.com (der har denne kommentarfunktion) - eleverne bliver nødt til at producere og reflektere og indgå i det dialogiske arbejde i modulerne. Det betyder ikke at jeg ikke vil gøre det. Men det vil helt sikkert lægge beslag på en god portion af undervisningstiden, hvis wikien skal være fuldt opdateret og brugbar til eksempelvis eksamenslæsning, hvilket indebærer at der er andre ting vi ikke kan lave. Selvom det også kunne være spændende at lave lyd- og videoindspilninger, bruger quizzer, og bruge deres blogs, etc. Hvor vil jeg så hen med det? Måske er det bare en refleksion over at jeg bliver nødt til at prioritere i min brug af IKT redskaber, hvor stor en IKT-verden der end måtte ligge klar til at live udforsket og anvendt. Dette er måske ikke det mest indsigtsrige og originale indlæg, men det er en god refleksion for mig, og noget jeg kan tage direkte videre med min planlægning og udførsel ag undervisning. Måske virker det banalt, og jeg kan ikke finde ud af om dette indlæg er blevet lidt for dagbogs-agtigt.

For nu alligevel at slutte på en positiv måde, vil jeg gerne høre (forudsat der er nogen der læser det her, hvor jeg skriver på falderebet): hvis du kun kunne vælge ÉN ikt-baseret teknologi/værktøj/program som du bruger i undervisningen (måske to, hvis du snakker virkelig godt for dig), hvilken en ville du så vælge at prioritere som den vigtigste?


3 comments:

  1. Hej Jon
    Det er et supergodt spørgsmål, du rejser her til sidst, og som jeg desværre ikke kan svare på! Jeg håber, at andre har et bud.

    ReplyDelete
  2. Notability og imovie, fordi det er enkelt og intuitivt at bruge. Man glemmer det er it :-)
    fin blog :-)

    ReplyDelete
  3. Tak for svar, begge to. Claes, jeg virkelig imponeret over designet på din blog, den ser meget professionelt og indbydende ud :-)

    ReplyDelete